Blogi Petri Aarnio

+358 (0)50 364 7067 | petri.aarnio@gmail.com

Tarinaa kansien takaa pt.9 – Chanson D’Automne

irina copy

Visuaaliset puitteet Irina Björklundin ranskankieliseen albumiin tarjosivat Konstantin Golovchinskyn kuvat, joissa Irinaa oli kuvattu hietikoilla ja puistoissa vaeltelemassa sahan kanssa ja ilman. Ranskasta assosioin ranskalaisen runoilijan ja elokuvantekijän Jean Cocteaun. Cocteaun maailmassa on aina läsnä useampia antiikin mytologian värittämiä rinnakkaisia todellisuuksia. Hänen elokuvissaan kukat, radiot ja muut yksittäiset esineet toimivat metafyysisisina viesteinä, joita vain runoilijat ja taiteilijat osaavat tulkita. Cocteaun runoilijat taitavat maailmojen välisen liikennöinnin.
Kun nyt pari vuotta tekemisen jälkeen katselen kantta löytyy siitä myös jonkinasteinen silta Akseli Gallen-Kallelan ”Lemminkäisen äiti” maalaukseen; siinä missä Gallen-Kallelalla äiti odottaa katse ylös suunnattuna mehiläistä – Irinan katse on suunnattu perhoseen, jonka jalanjälkiä ja pölyä saamme nähdä muualla kansissa; perhoset ovat merkillisiä otuksia. Samalla kun ne symboloivat kauneutta – niin läheltä katsottuina ne ovat kauhistuttavia scifi-elokuvien hirviöitä.
Kansien tekoa kommentoi aktiivisesti Irina rapakon toiselta puolelta sekä musiikin tuottanut Haaviston Janne ja tietysti Hynnisen Kari Suomen Musiikista.

Advertisements

Single Post Navigation

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: