Blogi Petri Aarnio

+358 (0)50 364 7067 | petri.aarnio@gmail.com

Tarinaa kansien takaa pt.4 – 2 Leijonaa Rocksteady

clash

Pastissin käsite on peräisin italialaisesta keittiöstä, jossa pasticcio on lampaan- tai naudanlihalla, vihanneksilla sekä muilla saatavilla olevilla aineksilla täytetty piiras (wikipedia). Ja kun nälkä kasvoi riittävän isoksi piti lopulta haukata iso pala ja päästä tuottamaan musiikkia itse. Koko 2 Leijonaa Rockstedyn konsepti, musiikia myöden oli olla suuri pastissi eli kunnianosoitus niin Jamaika- kuin Suomi-iskelmään. Tony McDernottin design Greensleevesille 80-luvulta toimi lähtökohtanani kansitaiteeseen, joka taasen sekin on suurta amerikkalaisen populaarikulttuurin kunnioitusta. Projektin digimaalaukset teki Kati Viitanen. Kun eräässä arviossa minut sekoitettiin veteraani tuottaja Pekka Aarnioon tuntui sekin osuvan hauskasti levyn henkeen.

Lehdistötiedotteessa sanailin: ”Iskelmä oli Karl Marxin mielestä oopiumia kansalle. Ville Leinosen ja Niko Ahvosen tulkitsemina jamaikalainen, enemmän tai vähemmän leikkisä clash-kulttuuri kohtaa suomalaisen ämpäri-iskelmän ”2 Leijonaa Rocksteady” -albumilla. Uudet, Jamaikalta tuoksuvat tulkinnat saavat muun muassa klassikkokappale ”Ranskalaiset korot”, ”Perfidia” sekä radiosinkuksi lohkaistu ”Sua Lemmin”. Levyn on tuottanut reggae-entusiasti Petri Aarnio ja rytmeistä vastaa The Levitators. Albumilla muun muassa Olavi Virran ja Erik Lindströmin evergreenit saavat rockin ja iskelmän raja-aitojen kaatajana tunnetun Leinosen käsittelyssä perinteitä kunnioittavan, rytmillisen käsittelyn. Vastaavasti ”Arabian kiljuvaksi jalopeuraksi” tituleerattu soulmies Ahvonen uskaltaa syventää levyn tunnespektriä; miltä miehestä rakkauden keinussa oikein tuntuu? Albumia voisi kuvailla sanoin ”lempeä kaksintaistelu lemmestä”, missä kaksi Suomen ykköstulkitsijaa mittelöivät paremman lemmentulkitsijan tittelistä. ”Ja olenhan siellä minäkin!”, muistuttaa Sami Saari.”

Levyn tekeminen oli pitkä prosessi ja se opetti paljon yhtäältä herkkyydestä mutta myös päättäväisyydestä, jolla musiikkia tehdään. Se oli omiaan syventämään ja lisäämään kunnioitustani musiikin tekijöitä kohtaan. Oppaana tuottamisen maailmassa minulla toimi Rajannin Petteri, joka valoi minuun uskoa sanomalla, että tuottajan tärkeimmät työkalut ovat korvat ja sydän. Tein levyn pohjalta opinnäytetyön Tampereen Ammattikorkeakouluun, jonka ohjaajana Rajanti toimi.

http://areena.yle.fi/tv/1287683 Video Hgin Tavastialta. Bändinä Funky Kingston.

Advertisements

Single Post Navigation

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: